JPS Accountants Directory
عربي   Français
 L'annuaire des comptables de JPS
JPS Accountants Directory Home : Forums : General & Experience and Knowledge : Career and Recruiting Questions & Advices
Google
  Forum Help Forum Help   Advanced Search Advanced Search  Calendar   Register Register  Login Login  Facebook Login Facebook Login
  Active Topics Active Topics 

ماالفرق بين مدير الحسابات والمدير المالى؟

 Post Reply Post Reply Share 12>
Author
Message
  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Topic: ماالفرق بين مدير الحسابات والمدير المالى؟
    Posted: 26/12/2007 at 22:14

 

1-ماهو الفرق بين مدير الحسابات والمدير المالى

2-ماهى واجبات ومسئوليات كلا من رئيس الحسابات والمدير المالى وكيف يمكن الفصل بين تلك الواجبات والمسئوليات



Edited by mazencpa on 27 December 2005 at 12:26pm

     
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:14

 

الهيكل التنظيمي لقسم المحاسبة يبدا من كاتب الحسابات - المحاسب - محاسب أول - مراقب حسابات -رئيس الحسابات - المدير المالي - المراقب المالي - المسئول المالي . CFO

  • Accounting clerk / Bookkeeper
  • accountant
  • Sr.Accountant
  • Accounts Supervisor
  • Cheif Accountant
  • Financial Manager
  • Financial Controller
  • Chief Financail Officer

 

هذا هو التدرج الوظيفي في الأدارة المالية أم طبيعة المهام وما الفرق بين مدير الحسابات أو المدير المالي  مدير الحسابات هو الذي يتابع المحاسبين في إداء وضائفهم ويتحقق من صحة القيود وإعداد الميزانيات والقوائم المالية ومراجعتها مع المدير المالي ومهام المدير المالي إعداد تقارير الأدارية المقارنات التحاليل وخلافه  هذا مختصر بسيط طبيعة كل مهام تحدد من الأدارة المالية للشركة  ويكون هناك تنسيق حتي المحاسب الذي يعين جديد يجب ان يشرح له طبيعة المهام التي يتوجب أن يقوم بها وهو ما يسمي Job Description  وهو هذا ما عليك القيام وانت مسئول أمامي عن هذه الحسابات .

طبعا المهام الموكله للمحاسبين يحددها رئيس الحسابات وتقاريرهم له وهو يرفعها للمدير المالي بس طبعا المدارء غالبا ما يتجاوزون هذه الصلاحيات ويرجعوا المحاسب مباشرة لماذا لم تفعل هذا طبعا تحديد المهام لكل عنصر من طاقم المحاسبة يؤدي لنجاح قسم المحاسبة و الأدارة المالية في أنجاز المهام الموكل بها

       
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:15
 

Accountant Supervisor

Reporting Structure

Reports to

§         Chief Accountant

Responsible for

§    CostAccountant

§   Bank Accountant

§      G/L & Tax Accountant

 

Duties & Responsibilities

1.      Provides direct supervision to the cost accountant, bank accountant, and G/L & tax accountant.

                           

2.      Coordinates with the accounting team to review all transaction entries recorded in the General Ledger and ensure that these transactions have sufficient supporting documents and are properly classified.

 

3.      Prepares all financial statements (Balance Sheets, Income Statement, and Trial Balances) from the General Ledger.

 

Costing Duties:

4.      Reviews all purchase orders, receiving slips, and invoices to determine the store inventory balance and prepare the finished products and work-in-process cost sheets for the store inventory balance.

 

5.      Calculates each item’s total cost after adding the purchase price, shipment cost, custom fees, and any other indirect costs, and record the item’s total cost for the final calculation of the item’s selling price.

 

6.      Reviews all purchase orders, receiving slips, sales contracts, and invoices to determine whether sales engineers/executives achieved their annual sales targets and calculate the profit margin they contributed to the company, to calculate their sales commissions and submit it to the Chief Accountant.

Bank Duties:

1.      Reviews the bankbooks to ensure that all transactions from the company’s bank accounts are recorded.

 

2.      Reviews the bank reconciliation to ensure that the balance per bank statements matches the bank balance per bankbooks and that all outstanding checks and deposits are recorded in the bankbooks.

 

3.      Compares between the General Ledger receivables and payables with the bankbooks and bank statements to ensure their proper recording.

 

Tax Duties:

4.      Reviews all taxes recorded in all revenues, expenses, bank transactions…etc.

 

Others:

Evaluate the performance of his team and submit to the Chief Accountant for approval.

 

 Accounts Receivables & Accounts Payable Manager

Reporting Structure

Reports to

§      Chief Accountant

Responsible for

§      A/R Collectors

§   A/PAccountants

§      Secretary

 

 

Duties & Responsibilities

 

Accounts Receivable Duties:

1.      Supervises and assigns all accounts receivable collectors to distribute approved invoices to the clients and follow up on the collection of these invoices.

 

2.      Supervises and assigns all accounts receivable collectors to deliver Letters of Guarantee to clients and collect checks against them.

 

3.      Follows up on all Letters of Guarantee held by clients and assigns collectors to collect them when they expire to deliver to the treasury department.

 

4.      Maintains and reviews all maintenance contracts and per-call invoice requests sent by the Service Business Unit, and all invoice requests sent by the other Business Units to determine the due receivables balance.

 

5.      Issues invoices for maintenance contracts and per-call and send them to the Service Business Unit Manager for approval, and issue all invoices from other Business Units and send them to the related Business Unit Managers for approval.

 

6.      Coordinates with all Business Units to identify all due refunded insurance balances and assign collectors to collect them.

 

7.      Supervises the preparation of the accounts receivables aging report for the review of the Chief Accountant.

1.      Prepares the actual receivables collection data and provide it to the cash flow accountant.

 

2.      Reviews the reconciliation of outstanding invoices by matching the collected invoices against the issued invoices, ensuring the accuracy of the calculated outstanding balance.

 

3.      Prepares each client’s monthly receivable balance, agree it with the collectors, and deliver it to the General Ledger team.

 

Accounts Payable Duties:

4.      Maintains and review all long-term contracts (rent, utilities, maintenance…etc.) to determine due payables and process it in due time.

 

5.      Reviews all Business Units payment requests to ensure that they are allowable and authorized.

 

6.      Reviews and receives from all the Business Units cash, checks and transfers requests and process the payment voucher.

 

7.      Ensures the adequate accounting cycle for purchases through reconciling purchase orders from Business Units with invoices from accounting with receiving slips from stores.

 

8.      Reviews and reconciles all advances given to Business Units or employees.

 

9.      Sends periodic confirmation to clients to ensure that the company’s payables balance matches with the clients balance.

 

10.  Evaluates the performance of his/her direct subordinates and submits them to the Chief Accountant.

 

 

Chief Financial Officer (CFO)

Reporting Structure

Reports to

§         CEO

§         F&A Director of G&D Egypt Limited

Responsible for

§         Chief Accountant

§         Finance Manager

 
 

1.      Ensures the implementation of the G&D financial strategy and general policies and procedures relating to finance and accounting function.

2.      Ensures the proper implementation of the Egyptian GAAP* and tax principles, proper adjustment to US GAAP for reporting purposes, and the proper application of the company’s set standards as used in internal and external reporting.

3.      Reviews the monthly trial balance and investigates any discrepancies.

4.      Reviews and approves all documents and agreements with financial impact, from all departments,  to ensure compliance with the company’s obligation as defined by law and the relevant regulations.

5.      Reviews all financial data and reports to ensure the proper allocation of revenue and cost line items to either the company or G&D Egypt Limited.

6.      Controls the financial activities of the company in accordance with the policies and procedures.

7.   Monitors the costs and expenses of the company to ensure compliance with the standards set by the company.

1.      Acts as the company’s highest financial authority representative and manages the high-level financial relations with banks, merchants, partners/strategic allies and agents.

2.      Provides feedback to the CEO on profitability and growth results, and recommends required actions to improve them. 

3.      Analyzes the cash flow plans to ensure maintaining adequate liquidity, taking into consideration provisions for contingencies and evaluates the finance needs of the company and suggests sources of funding.

4.      Studies, analyses and recommends better ways to invest the Company’s funds.

5.      Prepares and reports to the CEO periodic reports regarding the finance and accounting status of the Company, and the various functions. 

6.      Sets up the monthly financial and accounting work plan and ensures its proper implementation.

7.      Supervises and coordinates work of subordinates in the Finance and Accounting functions and ensures the efficiency, quality, and timeliness of services rendered.

8.      Manages the implementation of new financial, accounting and budgeting systems.

9.      Coordinates with the external auditors.

10.  Reviews external and internal audit results and implements recommended actions.   

Undertakes any other duties as assigned by the CEO.


Edited by skhalil on 02 January 2006 at 5:50pm


__________________
 
       
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:15

 

مدير الحسابات أنا باعتقادي يدير الحسابات الجارية

أما المدير المالي فيدير الاستثمارات طويلة الأجل والقروض

ويمكن تشبيهه بالعقل المفكر للشركة

       
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:15

 

financial manger   is responsible about financial duites like descison making (long term investment) and capital expendure making ....etc

accounting manger (controller) responsible about accounting duties like prepare financial statment and cost accounting tax accounting ........etc



__________________
عبدالله فطاير

       
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:15
 

عند دراسة العلاقة بين الإدارة المالية والمحاسبة فإنه من الصعب الفصل بينهما في الكثير من الأحيان ، حيث أن هناك علاقة وثيقة بينهما وأن أساس هذه العلاقة يأتي من خلال الاهتمام بالأموال التي تتعامل بها الوحدة الاقتصادية من حيث إدارتها والسيطرة عليها وهو ما يطلق عليه بمجال أو نطاق التمويل الذي يمثل أحد الأنشطة أو المجالات الأساسية في أي وحدة اقتصادية .

        وتبرز العلاقة بين الإدارة المالية والمحاسبة أيضاً من خلال التعامل مع البيانات المالية (التي تمثل جزءاً من البيانات المحاسبية) من حيث اعتماد الإدارة المالية على تلك البيانات واستخدامها في إعداد الخطط المستقبلية واتخاذ القرارات العديدة التي يمكن أن تؤثر تأثيراً كبيراً ومباشراً على سير أعمال الوحدة الاقتصادية ، الأمر الذي يتطلب من المدير المالي ضرورة أن تكون لديه معرفة كافية بأصول المحاسبة لكي يتمكن من أداء عمله بنجاح.

        وبالرغم من العلاقة الوثيقة بين الإدارة المالية والمحاسبة فإن هناك اختلافات واضحة بينهما من حيث معالجة تدفق الأموال وكذلك عملية اتخاذ القرارات المالية والتي يمكن توضيحها كما يأتي :

1. الاختلاف من حيث معالجة تدفق الأموال :

من الواضح أن الهدف الأساس من المحاسبة يكمن في توفير البيانات والمعلومات اللازمة التي تساعد في قياس أداء الوحدة الاقتصادية وتقييم مركزها المالي وتحديد نتيجة النشاط في سبيل اتخاذ القرارات المختلفة في ضوئها من قبل العديد من الجهات ذات العلاقة بالوحدة الاقتصادية .

ويكمن الخلاف بين المدير المالي والمحاسب في معالجة الإيراد والنفقة من حيث أن المحاسب يستخدم بعض المعايير المقبولة مهنياً بحيث يعد القوائم المالية في ظل افتراض أن الإيرادات تتحقق لحظة البيع وكذلك يسجل النفقة لحظة استحقاقها بغض النظر عن حدوث الإنفاق النقدي أم عدم حدوثه وسواء تمت المبيعات نقداً أو بالآجل وهو ما يطلق عليه في المحاسبة " أساس الاستحقاق " .

أما المدير المالي فإنه يهتم بتسجيل الإيرادات والنفقات لحظة حدوث التدفقات النقدية الداخلة والخارجة حيث يمكنه من التعرف على وقت حدوث العجز أو الفائض في النقدية وإمكانية اتخاذ القرارات المالية بشأنه من حيث إمكانية وضع الخطط المسبقة للحصول على الأموال في حالة حدوث العجز في النقدية أو إمكانية استثمار الأموال الفائضة في حالة حدوث الفائض وبما يمكن أن يؤدي إلى تحقيق أهداف الوحدة الاقتصادية .

2. الاختلاف من حيث عملية اتخاذ القرارات :

تمثل عملية اتخاذ القرارات أحد الوظائف الأساسية للإدارة بصورة عامة ، وبذلك فإن عملية اتخاذ القرارات التي تتعلق بمالية الوحدة الاقتصادية سوف تقع أساساً على عمل المدير المالي من حيث اتخاذ القرارات الخاصة بكيفية التخطيط للحصول على الأموال واستخداماتها والرقابة عليها ، وأنه يعتمد في ذلك - بدرجة أساسية على البيانات المالية التي تقوم المحاسبة بتوفيرها سواء ما يتعلق بها من بيانات تاريخية أو حالية أو مستقبلية .

أما المهمة الأساسية للمحاسب فإنها تنصب في معالجة وتوفير البيانات المحاسبية (المالية وغير المالية) لكافة الجهات التي يمكن أن تستفاد منها والتي تشكل الإدارة المالية أحد تلك الجهات من داخل الوحدة الاقتصادية ، وبما يعني أن المحاسبة تقوم بتوفير البيانات التي تساعد الجهات ذات العلاقة باتخاذ القرارات على اتخاذ القرارات المختلفة .

(عن كتاب : تحليل ومناقشة القوائم المالية)

       
Back to Top
old-posts View Drop Down
JPS Guru
JPS Guru
Avatar

Joined: 11/4/2004
Offline
Posts: 3420
Points: 24
  Thanks (0) Thanks(0)   Quote old-posts Quote   Post Reply Reply
bullet Posted: 26/12/2007 at 22:16

   

اعتقد انه يتعين علينا ايضا  توضيح الفرق بين مدير الحسابات ورئيس الحسابات 

فمن الناحية العملية .. كلما ازداد حجم المشأة او ازداد حجم النشاط او تعدد فا ن الحاجة تصبح ماسة لزيادة الكادر المطلوب لتوزيع العمل والمهام

ومن هنا فان هؤلاء الثلاثة يرتبط مسماهم الوظيفي بالمهام والمسؤوليات الموكلة اليهم والمتناسبة مع قدراتهم وخبراتهم ، ففي المنشآت الصغيرة قد يقوم المحاسب بكافة المهام ، او في منشآت متوسطة الحجم ، قد لا تكون الحاجة ماسة الى وجود رئيس حسابات او حتى مدير حسابات بحيث يقوم المدير المالي بالمهام الثلاثة وهكذا فالمسالة من وجهة نظري مرتبطة بحجم  المنشأة و حجم نشاطها ، ومع تزايد الحجم يحتاج الى مراقب مالي او ما شابه

اما عن الفرق بين هؤلاء الثلاثة عمليا

رئيس الحسابات ، معني بمتابعة انجاز العمل المحاسبي من قبل المحاسبين ومعني بتطبيق المباديء المحاسبية وسياسات واجراءات المنشأة ومراقبة صحة ودقة وموقوتية معالجة البيانات المالية وتسجيلها محاسبيا وما يرتبط بذلك من اعمال محاسبية رقابية مباشرة 

مدير الحسابات ،يكون وجوده ضروريا في حال وجود اكثر من رئيس حسابات واحد في المنشأة ،  وعليه هنا ان يقوم بادارة قسم المحاسبة وتوزيع المهام وتنظيم العمل حيث ان الحجم اصبح اكبر وبحاجة لمن يضبطه ويحافظ على النظام والانتظام ، وفي نفس الوقت عليه تطبيق المهام المحاسبية المطلوبة منه بمتابعة رؤساء الحسابات وا ستلام التقارير منهم ومعالجتها حسب ما هو مطلوب بتجميعها او اعادة تشكيلها او حتى اعداد تقارير اخرى مختلفة ، وكذلك هو معني بتنظيم الاتصال بين قسم المحاسبة والاطراف الاخرى كادارات الاقسام او الموردين والموظفين 

ومن هنا يتبين ان مهام رئيس الحسابات ومدير الحسابات ، مرتبطة مباشرة بالعملية المحاسبية

اما المدير المالي ، ففي ظل وجود مدير الحسابات فان عليه ان يكون قد تفرغ لتنظيم وتخطيط ، التدفق النقدي للمنشأة في المقام الاول وما يتطلبه من تخطيط تغطية العجز اوتنظيم اولويات الدفع او استغلال الفائض وما هو مرتبط بذلك ، كذلك هو معني بعمل الدراسات اللازمة للاستثمار او لنقييم البدائل والعروض ووضع السياسات والاجراءات والنظم اللازمة لحماية اصول المنشأة وضمان الرقابة الداخلية ، وكذلك يتعدى الامر الى الحاجة الى تنظيم العلاقات مع الممولين كالبنوك والموردين ، وما يرتبط بتلك العلاقا ت مما له له علاقة بمحاسبية  كالقروض والاعتمادات والضمانات والحسابات المكشوفة 

والخلاصة ان المدير المالي ، يعتمد في عمله اعتمادا مباشرا على التقارير المحاسبية   

       
Back to Top
 Post Reply Post Reply Share 12>

Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.453 seconds.

Home - Forums - Help Board - Rules & Policies - Advertise with us
2002-2015 JPS Accountants Directory: The accountants' web site, it's your site. Promote it with us - Find us Facebook Twitter Google+